آموزش زبان انگلیسی برای کودک

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی برای کودک یکی از مهمترین ویژگی های مهدکودک دو زبانه نارنج می باشد تمامی فعالیت ها در نارنج در بستری از زبان انگلیسی توسط مربیان مسلط انجام شده که توسط موسسه آرمان کودک به مدیریت جناب آقای شریف نیا به عنوان سوپر وایزر بخش زبان هدایت ، برنامه ریزی و کنترل می گردد.

راز کودکان در یادگیری زبان انگلیسی

در سال ۱۹۸۴مرکز زبان دانشگاه امریکن شروع به استفاده و بکار گیری یک راهبرد جدید برای آموزش زبان خارجی کرد.
نام این روش ( شیوه شنیداری) است. در سالهای اخیر این شیوه را ( پیشرفت خودکار زبان ) نامیده اند. این شیوه می گوید همه تلاشی برای صحبت کردن (یا حتی فکر کردن به زبان) ، قبل از اینکه صحبت کردن خودکار حاصل شود، منجر به آسیب رسانی در یادگیری شده و نتایج نهایی را محدود می کند. به عبارتی دیگر این متد از یک (دوره به زبان)، قبل از اینکه صحبت کردن خودکار حاصل شود، منجر به آسیب رسانی در یادگیری شده و نتایج نهایی را محدود می کند. به عبارتی دیگر این متد از یک (دوره سکوت) بسیار طولانی مدت استفاده می کند. در طول (دوره سکوت) کودکان تنها بر شنیدن تمرکز می کنند. بعد از ۶ – ۱۲ ماه گوش دادن مستمر و زیاد، کودکان شروع به صحبت کردن طبیعی و خودکار می کنند. بدون نیاز به هیچ گونه تلاش یا حتی فکر کردن!
همه می دانند که وقتی خانواده ای به کشور جدید مهاجرت می کنند کودکان در نهایت به طور طبیعی به زبان آن کشور صحبت می کنند اما بزرگسالان نه! توضیح شفاف این امر آن است که کودکان ( استعداد)خاصی دارند. همانطور که بزرگ می شوند این استعداد را از دست
می دهند. معلمین می گویند که بزرگسالان به جای آنکه زبان را به طور طبیعی یاد بگیرند باید زبان را به آنها آموخت و آنها باید آن را بخوانند. اما آیا ما با شیوه های تدریس امروزی زبان پیشرفتی هم داشته ایم؟ .
این نکته را مد نظر داشته باشید که (سعی در صحبت کردن) راز یادگیری کودکان است. این قابل توجیه است که گوش دادن به مکالمه هایی که صحیح هستند یادگیری صحیح زبان را به همراه دارد.
در حالیکه گفتن چیزهایی که غلط هستند، یادگیری را غلط می کنند. صحبت کردن با تقلا و زوربه یادگیری زبان بزرگسالان آسیب می رساند. علت اینکه کودکان همینه مانند بومی ها صحبت می کنند. این است که آنها با گوش دادن یاد می گیرند وعلت اینکه الان بزرگسالان مانند بومی ها صحبت نمی کنند آن است که بزرگسالان صحبت کردن را با صحبت کردن یاد می گیرند.
فرمول نهایی این است گوش دهید صحبت نکنید و صبور باشید.
حالا به نظر می رسد که این دیگر فقط واز کودکان نیست این راز هر کسی است می کنید و یا اینکه بدون هیچ آزمون و امتحانی، در این صورت کودکان نزدیک به دو سال وی با ا ور مولانا کلید صحبت کردن زبان انگلیسی همچون بومیان است.

آموزش انگلیسی به کودکان با ایجاد انگیزه

بسیاری از پدرها و مادرها علاقه دارند که فرزندشان در سنین پایین یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کند. یکی از مهمترین فاکتورهای برای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان ایجاد علاقه و انگیزه در آنهاست. اگر کودکان در سن خیلی پایین با زبان خارجی آشنا شوند، ادامه و تکمیل آموزش در سن بالا برای آنها راحت تر شده و همواره حس خوبی نسبت به آن خواهند داشت. با این حال اگر ما کودکان را مجبور به یادگیری زبان انگلیسی و صحبت کردن با آن کنید یک حس منفی و مقاومتی در آنها ایجاد خواهید کرد که نتیجه مناسبی بهمراه نخواهند داشت. .
در این مقاله قصد داریم پیشنهاداتی برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در کودکان به یادگیری زبان انگلیسی به شما ارائه دهیم.

• آزاد گذاشتن کودکان در آموزش زبان انگلیسی
بعضی از والدین فکر می کنند که برای کمک به کودکان در یادگیری زبان باید در منزل فقط انگلیسی صحبت کنند. این ایده مناسب خواهد بود ولی نباید صحبت به زبان مادری را نیز فراموش کنید. هدف شما ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان است پس نباید به آنها فشار بیاورید. همچنین اگر همواره در منزل انگلیسی صحبت کنید ارتباط کودکان با شما سخت خواهد شد. اگر هنگام صحبت با کودک خود متوجه سختی در انتقال مطلب شدید سریعا به زبان فارسی با او صحبت کنید تا مشکلی در این ارتباط ایجاد نشود زیرا اهمیت آن بیشتر از آموزش انگلیسی به کودکان است. به فرزند خود اجازه دهید که هر زمان خواست به فارسی با شما صحبت کند .
• علاقه به یادگیری زبان داشته باشید
بهترین روش برای ایجاد علاقه در کودکان به یادگیری زبان انگلیسی آن است که این انگیزه و هیجان را در والدین خود ببینند. در این امر مبالغه نکنید، همین که کودکان شما را در جال مطالعه روزنامه یا کتاب انگلیسی ببینند تأثیر بسیاری بر آنها توان داشت. به موسیقی انگلی یان گوش دهید و فیلم های زبان اصلی تماشا کنید، شما مهمترین الگو برای فرزند خود هستید و هر آنچه انجام میدهید الگوی او خواهد بود .
• انگلیسی صحبت کنند و فارسی جواب بگیرید
اگر کودکان مجبور باشد که به شما انگلیسی پاسخ دهند ممکن است در مواردی با مشکل مواجه شده واعتماد به نفس خود را از دست بدهند. این امر در دراز مدت موجب کاهش علاقه به یادگیری زبان انگلیسی در کودک شما خواهد شد. شما می توانید عبارات و کلمات انگلیسی زیادی را در ارتباط با فرزند خود بکار ببرید ولی او مجبور به پاسخگویی نباشد:
۱. از دستورات و عبارات ساده انگلیسی استفاده کنید. مثل “tego” یا “Put on your shoes”
۲. برای تعریف کردن از کو ان عبارات انگلیسی بکار ببرید مثل” well done” یا ” Good job”
۳. برای اشاره یا جلب تو مثل ok at the browم ا “This ice cream yummy اور ن
۴. سوالاتی از کودک خود بپرسید که با جواب کوتاه یا با اشاره ای قابل پاسخگو باشد مثل اینکه بپرسید:
“? Which shirt do you want to wear” در حالیکه دو لباس را در دست خود گرفته اید.
تمام موارد بالا روش های مناسبی برای ارتباط با فرزند خود بع زبان انگلیسی بودند در حالیکه نیازی به پاسخگویی نباشد. با این کار شما انگیزه لازم در کودکان به یادگیری زبان انگلیسی را ایجاد خواهید کرد.
• کودکان را معرض انگلیسی قرار دهید
یادگیری زبان دوم باید یک تجربه مثبت و آرامش بخش باشد. توجه کنید که کودک شما در یک مسابقه یادگیری زبان قرار ندارد .
هر چقدر که با روش های جذاب و آرامش بخش شرایط یادگیری زبان را برای او فراهم کنید نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.
به کودکان فشار بیش از حد نیاورید زیرا ممکن است در مقابل یادگیری زبان مقاومت کنند.موفقیت های آنها را تحسین کنید ولی نه به اندازه ای که تصور کنند مهمترین وظیفه آنها آموزش زبان اتگلیسی بوده.
اگر می خواهید آموزش زبان انگلیسی برای کودکان با پشرفت سریع و همراهی خود کودک انجام گیرد، نباید اجازه دهید که کار ترسناک و سخت به نطربرسد. بهتر است که آموزش انگلیس به کودکان به شکل یک بازی و تفریح باشد.



آقای شریف نیا

آقای شریف نیا مدیریت موسسه آرمان کودک

گروه فرهنگی آرمان کودک متشکل از مدرسین مجرب زبان انگلیسی با متد GBL دپارتمان زبان انگلیسی مهدکودک نارنج را اداره می کند. . این مرکز از سال ۱۳۶۹ پایه گذاری شده و بعد از ۳ سال نیاز سنجی و هدف گذاری همکاری خود را با مهدهای کودک آغاز کرده است. آرمان کودک از اولین مراکزی است که متد GBL را وارد مهدهای کودک کرده است.
معرفی GBL ( Game Based Learning )
فراگیری بر اساس بازی
آرمان کودک معتقد است “بازی یادگیری است و یادگیری بازی است”
براین اساس در برنامه ریزی های خود بازی را به عنوان اصلی ترین مرجع ارتباط با کودک می شناسد. در این روش با توجه به مراحل رشد کودک و نیاز به رشد همه جانبه بازی ها به گونه ای طراحی و اجرا می گردد که هیچ گونه آسیب فیزیکی و روانی متوجه کودک نشود.
اعتقتدات ما :
• در آموزش زبان انگلیسی روان کودکان بر زبان کودکان اولویت دارد.
• کودکان با انواع بازی های حرکتی ، مشارکتی، فکری و … در معرض زبان انگلیسی قرار گرفته و هر کودک نسبت به تفاوت های فردی خویش پیشرفت می کند.
• از چهار مهارت زبانی ( Listening- Speaking – Reading – writing)تمرکز این روش بر دو مهارت Listening , Speaking بیشتر است و این اولویت بر اساس مراحل رشد کودک تعیین شده است.
• سیستم آموزش منعطف جریان محور جایگزین سیستم آموزش سخت گیرانه هدف محور می باشد.

بازی تمام زندگی من است ، بگذارید به کار و زندگی خود بپردازم .